Cloud en hosting als liefdesrelatie

De cloud wordt als stroom uit de muur. Het wordt een utility die altijd moet en zal werken en net zo betrouwbaar zal zijn als de stroomvoorziening nu al is. Het is een compleet gestandaardiseerde dienst dat geschikt is voor duizend-en-één doeleinden. De specificaties zijn algemeen bekend en je weet dus op voorhand wat je kunt krijgen en ook zult krijgen wanneer je het afneemt.

Hosting is een heel ander soort dienst. Wanneer je de specificaties van verschillende hostingdiensten vergelijkt bij verschillende aanbieders dan zou je kunnen denken dat je ook precies weet wat je gaat krijgen. Dat is alleen niet zo. De specificaties lijken bij verschillende hosters wel op elkaar. In de praktijk kunnen twee hosters die exact hetzelfde zeggen te zullen doen feitelijk een totaal andere dienst aan hun klanten leveren.

Het gaat bij hosting echt niet alleen om technische specificaties. Ja, die zijn héél erg belangrijk. De specificaties beschrijven de dienst en daarmee is de inhoud van de hostingdienst zoals dat juridisch heet bepaalbaar. Dit is echter alleen de koude juridische kant van de overeenkomst. In de praktijk is de hele sfeer die de hoster ademt en hoe de hoster feitelijk te werk gaat net zo belangrijk als de juridische werkelijkheid.

Er is nog een derde dimensie namelijk de liefde voor de klant die er zowel is bij cloud als hosting. Cloud mag dan véél sterker gestandaardiseerd zijn. Natuurlijk houdt ook een cloud aanbieder van zijn klant. Het is alleen wel een heel ander soort relatie met de klant. Hosting is meestal een stuk persoonlijker. Veel kleine hosters kun je zelfs bellen en bij kleine hosters gaat de service vaak zelfs nóg verder dan wat er is afgesproken.

Ook bij grote hosters is die service én liefde voor klanten er ook vaak gewoon. Dat je een hoster niet kan bellen zegt in principe helemaal niks. Als de klant gelukkig is met schriftelijk contact per e-mail, ticket of chat. Dan is dat perfect en de klant hoeft ook niet te betalen voor wat hij niet gebruikt. Bij de grote managed en corporate hosters is er juist vaak sprake van een zeer sterke mate van intimiteit en nauwe samenwerking tussen hoster en klant.

Als je cloud en hosting aanbieders als liefdesrelatie zou moeten kwalificeren dan zijn de grote cloud aanbieders als de avonturen die je meemaakt op een zakenreis. Je kent elkaars verwachtingen en je weet precies wat je van elkaar kan verwachten.

De vertrouwde kleine tot middelgrote hoster is als the-girl-next-door, gewoon bijzonder. De grote aanbieders van hostingdiensten zijn als de vrouw met wie je al jarenlang samen bent en met wie de relatie gewoon goed werkt. Grote aanbieders van managed en corporate hostingdiensten zijn als een vrouw met veel stijl en klasse die haar geheimen pas prijsgeeft als je haar goed leert kennen.

Elke soort aanbieder van cloud en hosting toont de liefde voor de klant op een bepaalde manier. Dat de klant zoveel mogelijkheden en keuzes heeft uit aanbieders van cloud en hosting is geweldig. De klant heeft een bepaalde behoefte en kan kiezen uit talloze mogelijkheden om daar in te voorzien. Het is daarom vooral belangrijk dat de klant een hoster vindt waarvan naast de technische specificaties ook de manier waarop de liefde voor de klant wordt getoond aansluit bij die behoefte.