De prijsverhoging van Versio is niet meer dan terecht

Klanten van Versio zijn boos. De hoster heeft op vorige week op vrijdagavond in één keer zijn prijzen met wel 400% verhoogd. Dat deed Versio ook nog eens in een e-mail waarin het succes van de hoster juist werd bejubeld. Veel klanten vinden de prijsverhoging een schande. Als je het mij vraagt was het de hoogste tijd dat Versio de prijzen verhoogde.

De klanten die boos zijn op Versio stellen feitelijk dat de hoster verplicht zou moeten zijn om te blijven leveren tegen de tarieven die het had. Wanneer je een halve euro per maand voor een hostingpakket betaald plus een domeinnaam die nauwelijks boven de kostprijs die Versio zelf aan de registry betaald afneemt. Dat is natuurlijk héél vervelend als je dan ineens een fatsoenlijke prijs moet betalen.

Een interessant gedachten experiment is de vraag hoe diezelfde klanten zouden reageren wanneer Versio failliet zou zijn gegaan. Dan zou vermoedelijk de wereld ook te klein zijn geweest. Dat zou ook een schande zijn want Versio was te goedkoop en als het bedrijf gewoon normale prijzen voor de diensten in rekening had gebracht dan zou dat niet zijn gebeurd. Ook in dat geval was het de schuld van Versio geweest.

Het echte probleem dat hier bloot wordt gelegd is het feit dat Versio gewoon te goedkoop was om te kunnen blijven leveren voor de extreem lage prijzen. Dat moest gewoon een keer fout gaan. De klanten die nu klagen over de prijsverhoging die hebben jarenlang handig gebruik gemaakt van de hoster. Daar hadden ze alle recht toe, immers liet Versio zich ook op die manier gebruiken is Versio op die manier groot geworden.

Wanneer Versio een e-mail naar een klant stuurt dan beginnen die e-mails steevast met “Gewaardeerde klant”. De waardering van de klant voor Versio is blijkbaar een stuk minder. Veel klanten lijken Versio alleen te waarderen om de lage prijzen. Dat mag en dat kan. Er is ook niks en niemand die klanten let om nu naar een andere hoster over te stappen die bereid is om voor dezelfde prijs als Versio te leveren.

Daar wringt de schoen. Er is géén enkele (serieuze) hoster die voor de oude, lage prijzen van Versio de diensten wil leveren. De klanten die jarenlang hebben geprofiteerd van de lage prijzen van Versio die nu weg verhuizen naar een partij die toch nog iets goedkoper is laten hun ware gezicht zien. Klanten die eerst een positieve ervaring hebben geplaatst op vergelijkingssites (waar ze dan een kleine financiële vergoeding voor gekregen) en nu klagen over de prijsverhoging vallen wat mij betreft pas écht door de mand.

Laat ik wel wezen, klagen staat vrij. Ik ben er zelfs blij mee want ik verdien mijn brood met het vergelijken van hosters en het verzamelen van ervaringen met hosters. Ook negatieve ervaringen zijn zéér welkom. Ook over deze gang van zaken. Echter zegt klagen over deze gang van zaken méér over de klant zelf dan over Versio. Het is beter om te zoeken naar de volgende naïeve sukkel die bereid is voor deze prijzen te leveren dan om over deze verstandige zet te klagen.